דפנה זהבי - מפוריות להורות

see far cbt

מודל SEE FAR CBT הוא גישה מהפכנית בתחום הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי המטפל במצבים של חרדה וטראומה. מודל זה, מציע נקודת מבט רעננה על טיפול בדפוסים קוגניטיביים והתנהגותייםומשלב מספר טכניקות טיפול :  הגדרת מטרות, חקר מחשבות ורגשות, בחינת דפוסים, התמקדות באלטרנטיבות, אימוץ התנהגויות חדשות, וחיזוק שינויים חיוביים. מודל מקיף זה נועד להעצים אנשים בהשגת טרנספורמציות בנות קיימא וחיוביות בחייהם. לפני שניגע במודל בהרחבה, אני מזמינה אתכם להרים אלי טלפון ולשאול את כל השאלות.

דיכאון וחרדה

דפוסי חשיבה שליליים

לחץ

פוסט טראומה

דפנה זהבי - מפוריות להורות

מודל SEE FAR CBT מהפכה בטיפול קוגניטיבי התנהגותי

 

עקרונות מרכזיים של מודל SEE FAR CBT

מודל SEE FAR CBT מבוסס על שורה של עקרונות מפתח העומדים בבסיס יעילותו בטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). עקרונות אלה פותחו ושוכללו בקפידה כדי לספק מסגרת מקיפה להבנה והתייחסות לדפוסים קוגניטיביים והתנהגותיים. עקרונות המפתח של מודל SEE FAR CBT כוללים:

  1. מודעות עצמית: מודל SEE FAR CBT מדגיש את חשיבות המודעות העצמית בזיהוי והבנה של דפוסי חשיבה והתנהגות. על ידי מודעות לדפוסים אלה, אנשים יכולים להתחיל לבצע שינויים חיוביים.
  2. גישה מבוססת ראיות: מודל SEE FAR CBT מבוסס על מחקר מדעי ופרקטיקות מבוססות ראיות. הוא משלב את הממצאים האחרונים מתחום הפסיכולוגיה כדי להבטיח את יעילותו.
  3. מעורבות ושיתוף פעולה: מודל SEE FAR CBT מקדם מעורבות פעילה ושיתוף פעולה בין המטפל לבין הפרט המבקש טיפול. יחד, הם עובדים כצוות כדי להגדיר מטרות ולפתח אסטרטגיות לשינוי.
  4. גמיש ומותאם אישית: מודל SEE FAR CBT מכיר בכך שכל אדם הוא ייחודי, ולכן הטיפול צריך להיות מותאם לצרכים ולנסיבות הספציפיות שלו.
  5. מוכווני פעולה: מודל SEE FAR CBT מעודד אנשים לנקוט פעולה וליישם שינויים בחיי היומיום שלהם. הוא מתמקד באסטרטגיות וטכניקות מעשיות לקידום שינוי חיובי.

עקרונות מפתח אלה מהווים את הבסיס למודל SEE FAR CBT ותורמים ליעילותו בסיוע לאנשים להתגבר על אתגרים קוגניטיביים והתנהגותיים.

 

כיצד פועל מודל CBT SEE FAR

מודל SEE FAR CBT משתמש בגישה ייחודית המשלבת טכניקות קוגניטיביות והתנהגותיות לטיפול בדפוסי חשיבה והתנהגויות שליליות. מודל זה מתמקד בסיוע לאנשים לזהות ולאתגר את המחשבות, האמונות והגישות הלא רציונליות שלהם, כמו גם לפתח אסטרטגיות התמודדות אדפטיביות יותר.

טכניקה מרכזית אחת המשמשת במודל SEE FAR CBT היא ארגון מחדש קוגניטיבי. הטכניקה מסייעת למטופלים לזהות ולמסגר מחדש את המחשבות השליליות שלהם על ידי החלפתן במחשבות חיוביות ומציאותיות יותר. באמצעות התבוננות עצמית מודרכת ותשאול, מסייעים המטפלים למטופלים לזהות עיוותים קוגניטיביים ולנסח אותם מחדש בצורה רציונלית ובונה.

בנוסף לשינוי מבני קוגניטיבי, מודל SEE FAR CBT משלב התערבויות התנהגותיות. המטפלים עובדים עם מטופלים על מנת להגדיר מטרות ספציפיות ולפתח תוכניות פעולה לשינוי התנהגותם. על ידי עיסוק בתרגילי חשיפה ותרגול מיומנויות חדשות, המטופלים יכולים לאתגר בהדרגה את פחדיהם ולחזק התנהגויות חיוביות.

יתר על כן, מודל SEE FAR CBT מדגיש את החשיבות של השתקפות עצמית, ניטור עצמי וויסות עצמי. המודל מעודד את המטופלים להיות מודעים יותר למחשבותיהם, רגשותיהם והתנהגויותיהם, מה שמאפשר להם לבצע בחירות מודעות ושינויים כדי לשפר את רווחתם.

 

תפקידו של מודל ה-CBT של SEE FAR

מודל SEE FAR CBT ממלא תפקיד מכריע בקידום שינוי חיובי ושיפור הרווחה הנפשית. ההתייחסות במודל,  לדפוסים קוגניטיביים והתנהגותיים, מעודדת את המטופלים  לפתח מנגנוני התמודדות בריאים יותר ולקבל החלטות טובות יותר. מודל זה מתמקד בזיהוי ואתגור המחשבות, הרגשות וההתנהגויות השליליות, ומסייע למטופלים לפתח דפוסי חשיבה והתנהגות אדפטיביים יותר.

המודל גם מדגיש את החשיבות של מודעות עצמית, השתקפות עצמית וחמלה עצמית, ומאפשר למטופלים להשיג הבנה עמוקה יותר של עצמם ושל חוויותיהם. על ידי עיסוק פעיל בתהליך הטיפולי, אנשים יכולים להשיג טרנספורמציות מתמשכות ולשפר את איכות חייהם הכוללת.

 

היתרונות של מודל SEE FAR CBT

מודל SEE FAR CBT מציע מספר יתרונות מובהקים בהשוואה לגישות מסורתיות של טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). יתרון מרכזי אחד הוא הדגש על ריפוי הוליסטי, המתייחס לדפוסים קוגניטיביים והתנהגותיים כאחד. על ידי התמקדות באינטראקציה בין מחשבות, רגשות והתנהגויות, מודל SEE FAR CBT מספק גישה מקיפה לטיפול.

יתר על כן, מודל SEE FAR CBT משלב טכניקות ואסטרטגיות חדשניות המותאמות לצרכים האישיים. גישה מותאמת אישית זו מאפשרת למטפלים להתמודד ביעילות עם אתגרים ספציפיים ולאפשר שינוי מתמשך. בנוסף, מודל SEE FAR CBT מעודד השתתפות פעילה ושיתוף פעולה בין המטפל למטופל, ומקדם תחושת העצמה ובעלות על התהליך הטיפולי.

 

יישומים של מודל SEE FAR CBT

למודל SEE FAR CBT יש מגוון רחב של יישומים וניתן להשתמש בו ביעילות בהקשרים שונים למטרות טיפוליות. אחד היישומים העיקריים שלה הוא בטיפול בהפרעות חרדה. המודל מסייע לאנשים להבין ולאתגר את המחשבות וההתנהגויות החרדתיות שלהם, מה שמוביל להפחתת רמות החרדה ולשיפור מנגנוני ההתמודדות.

בנוסף, למודל SEE FAR CBT יש הצלחה רבה בטיפול בדיכאון. על ידי התמקדות בזיהוי ושינוי דפוסי חשיבה שליליים, המטופלים חווים הקלה מתסמיני דיכאון ומפתחים תהליכי חשיבה בריאים יותר.

יתר על כן, ניתן ליישם את המודל בניהול הפרעות הקשורות ללחץ, כגון הפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD), על ידי התייחסות למחשבות והתנהגויות הקשורות לטראומה.

המודל עשוי להיות יעיל גם בטיפול בהתמכרויות שונות, בכך שהוא מסייע למטופלים לפתח אסטרטגיות התמודדות חלופיות ולחזק את נחישותם להתגבר על התמכרות.

בסך הכל, הגישה הגמישה ויכולת ההסתגלות של מודל SEE FAR CBT הופכות אותו לישים למגוון רחב של בעיות בריאות הנפש, והוא מספק את הכלים הדרושים למטופלים על מנת להתגבר על האתגרים שלהם ולהשיג שינוי מתמשך.

 סיפורי הצלחה של מודל FAR CBT

מ, אם צעירה החלה לסבול  מחרדה ודיכאון לאחר לידת בנה הבכור. עם הזמן ובללא הטיפול המתאים, התסמינים החלו להחמיר והיא החלה לחוש תחושות אובדנות.  בעצת הפסיכולוג של הקופה, החלה מ טיפול במודל SEE FAR CBT. היא החלה לטפל בדפוסי החשיבה השליליים שלה ולמדה  אסטרטגיות חדשות להתמודדות עם לחץ, היא חוותה ירידה יוצאת דופן בסימפטומים שלה והחזירה לעצמה את השליטה על חייה.

באופן דומה, ר, גבר בן 40 הנאבק בהתמכרות, הצליח להתגבר על בעיות השימוש שלו בסמים באמצעות מודל SEE FAR CBT. באמצעות שילוב של ארגון מחדש קוגניטיבי וטכניקות התנהגותיות, הוא הצליח להשתחרר מדפוסים הרסניים ולהשיג פיכחון מתמשך.

.